7 tips om geld te verdienen met TikTok

Laatst bijgewerkt: 4 juli 2022

TikTok is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de populairste socialemediakanalen ter wereld. Wat ooit begon als een app waarop korte dansjes en playbackvideo’s geplaatst werd, is ondertussen een waar verdienmodel. Zo heeft de rijkste TikTokker van het moment 143 miljoen volgers en verdient ze maar liefst 15,4 miljoen euro. In dit artikel leggen we uit wat de mogelijkheden zijn en hoe je er zelf mee aan de slag kunt gaan.



  • Leer geld verdienen met TikTok
  • Resultaatgerichte videocursus door Sophia Meijer
  • Premium community toegang
  • Geen ervaring nodig, bewezen resultaten

Bonustip: Cursus TikTok

blank

We gaven al heel wat tips om te beginnen met geld verdienen met TikTok, maar nog een andere nuttige tip is om een online cursus te volgen. Er zijn immers al heel wat mensen die al jaren aan het experimenteren zijn met TikTok en zo al een beter beeld hebben van wat werkt en niet werkt. Viralacademy.nl is de meest complete online cursus over het groeien en het winstgevend maken van je TikTok-account. In deze cursus vertelt de succesvolle Nederlandse TikTokker Sophia Meijer alles wat ze weet over TikTok en welke technieken zij gebruikt heeft om te groeien.

Ga naar de Cursus


1. Kun je geld verdienen met TikTok?

blank

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja het is mogelijk om geld te verdienen met TikTok. TikTok is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de populairste apps ter wereld, waarmee je wereldwijd miljoenen mensen kunt bereiken. Dat biedt bijgevolg ook heel wat mogelijkheden om er een centje mee te verdienen.

De bekendste en waarschijnlijk meest succesvolle manier om geld te verdienen met dit platform is via influencer marketing. Dan promoot je als influencer producten of diensten van een merk en krijg je daarvoor een vergoeding. Die vergoeding wordt meestal bepaald op basis van je bereik. Daarnaast zijn er ook nog een aantal andere manieren om geld te verdienen met TikTok. We leggen alle mogelijkheden verderop in dit artikel uitgebreid uit.

Het is echter wel belangrijk om te weten dat je niet van de ene dag op de andere rijk zult worden met de app. Je zult kennis nodig hebben over de werking en het algoritme van TikTok en je zult bovendien hard moeten werken aan de groei van je account. Als je echter geduldig bent, zijn er wel heel wat mogelijkheden.

Op welke doelgroep moet je je richten?

TikTok was aanvankelijk een platform voor generatie Z en zelfs jonger. Maar dit is niet langer het geval. Ook (jong)volwassenen vinden steeds vaker de weg naar de creatieve app. Zo is ondertussen maar liefst 32% van de TikTok-gebruikers tussen de 25 en 34 jaar oud. Het is dus een generatieoverschrijdende app, waarmee je op een eenvoudige manier doelgroepen van alle leeftijden kunt bereiken.


2. TikTok-verdienmodellen

blank

Influencer marketing d.m.v. sponsored posts (beste verdienmodel)

Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met deze app. De bekendste manier om geld te verdienen is ongetwijfeld via influencer marketing. Heel wat merken en bedrijven zetten namelijk graag personen met een groot bereik, influencers dus, in om hun producten en/of diensten te promoten, bijvoorbeeld via gesponsorde posts. In ruil voor deze samenwerkingen krijg je als influencer een vergoeding in de vorm van gratis items of geld.

Micro-influencers

Je hoeft trouwens geen miljoenen volgers te hebben om als influencer ingeschakeld te kunnen worden. Met een account met een loyale en geëngageerde fanbase, kom je ook al heel ver. Sommige merken zijn bovendien zelfs specifiek op zoek naar influencers met een kleiner volgersaantal. Deze zogenaamde micro-influencers hebben vaak een betere relatie met hun volgers, zijn authentieker en bovendien ook goedkoper om mee samen te werken.

Samenwerkingen aangaan

Als influencer kun je op twee manieren samenwerkingen met merken aangaan. Enerzijds kun je zelf bedrijven benaderen waarmee je graag zou willen samenwerken. Hoe ga je dan juist te werk? Ga op zoek naar bedrijven die bij jou, je content en je volgers passen en stuur hen een vriendelijk en beleefd mailtje in verband met een eventuele samenwerking.

Anderzijds kunnen bedrijven ook jou aanspreken. Zeker als je al een groot bereik opgebouwd hebt, gebeurt het vaak dat bedrijven graag met je willen samenwerken. Maak het bedrijven dan ook makkelijk om jou te contacteren. Zo is het aangewezen om een mediakit te ontwikkelen als je TikTok serieus neemt en interesse hebt in samenwerkingen met bedrijven. Zo’n mediakit is een document waarin je uitlegt wie je bent, wat je online doet, wat je online bereik is en wat je prijzen zijn. Bedrijven zullen vaak zelf naar zo’n mediakit vragen. Als je deze dan niet kunt opsturen, kom je al meteen minder professioneel over en willen ze je misschien minder betalen of zelfs helemaal niet meer met je samenwerken.

Hoewel het erg fijn is om zelf aanbiedingen van adverteerders te krijgen, is het belangrijk dat je altijd kritisch blijft. Accepteer niet zomaar elke voorstel en stel jezelf de vraag of bepaalde producten wel passen bij je account en je doelpubliek. Zorg er daarnaast ook voor dat je nog steeds genoeg originele, gewone content deelt. Mensen houden immers van authenticiteit en zouden al die gesponsorde video’s al snel als storend kunnen beschouwen, waardoor je engagement zou kunnen dalen.

Niche

Het is handig om als influencer een specifieke niche te hebben; zo is het voor merken makkelijker om te bepalen of je een goede match bent met hun producten en/of diensten.

TikTok Creator Marketplace

Ben je al een tijdje bezig als influencer en heb je ondertussen al een groot volgersaantal en een aantal samenwerkingen opgebouwd? Dan kun je overwegen om je aan te sluiten bij de TikTok Creator Marketplace (TCM). Dit is het officiële platform van TikTok voor samenwerkingen tussen adverteerders en creators. TCM is een handige manier voor merken om de meest geschikte creators te vinden en voor creators om kwalitatieve samenwerkingen aan te gaan.

Niet elke influencer kan zich echter aansluiten bij TCM. Accounts moeten immers aan een aantal voorwaarden voldoen. Daarnaast is TCM voorlopig nog niet overal ter wereld beschikbaar.

TikTok-accounts groeien en doorverkopen

Een andere, misschien minder bekende, manier om geld te verdienen met TikTok is door zelf een of meerdere account(s) op te starten, groot te maken en uiteindelijk door te verkopen. Veel bedrijven en merken zouden immers graag op TikTok aanwezig zijn of meer uit hun account halen, maar hebben niet de tijd en/of middelen om hiermee bezig te zijn. En dit is waarbij jij dan kunt helpen.

Uiteraard zul je niet zomaar elk account kunnen doorverkopen. Naast interessante en waardevolle account, heb je ook geëngageerde volgers nodig. Accounts met een specifieke niche zijn vaak ook makkelijker om door te verkopen, omdat de koper dan dezelfde of gelijkaardige content kan blijven creëeren. Hoeveel je kunt vragen voor een account, hangt vaak af van het aantal volgers dat je op het account weten te verzamelen hebt.

Geef de koper na de verkoop van het account ook advies en tips om het account te onderhouden en te blijven laten groeien.

Producten verkopen

Heb je zelf een producten of diensten die je verkoopt? Ook dan kun je gebruik maken van TikTok. Je zult dan niet rechtstreeks geld verdienen op TikTok, maar je zet je account in om je eigen producten via leuke en originele video’s te promoten en zo uiteindelijk misschien wel te verkopen.

Verkoop je bijvoorbeeld toffe haaraccessoires of unieke sieraden? Maak dan eens een reeks video’s waarin je je volgers laat zien hoe je bepaalde kapsels maakt met jouw accessoires of toon hoe je je juweeltjes kunt combineren met verschillende outfits.

Heb je ondertussen een grote en loyale fanbase opgebouwd? Denk er dan ook eens over na om merchandise te ontwerpen. Fans vinden het altijd leuk om items van hun favoriete influencer of idool te kopen en te dragen. Bovendien maak je zo nog eens op een andere manier reclame voor je account.

Livestreaming

Nog een andere manier om geld te verdienen met TikTok is door donaties te krijgen als je live gaat; dit gebeurt aan de hand van coins (geld) of gifts (geschenken).

Alle gebruikers van TikTok kunnen via hun eigen profiel muntjes aankopen. Als jij als influencer dan live gaat, kunnen gebruikers deze muntjes gebruiken om je geschenken te doneren als bedankje voor je toffe content. Jij kunt deze geschenken vervolgen omzetten in diamanten en deze diamanten op hun beurt weer in geld op je PayPal-account.

Hou er wel rekening mee dat niet iedereen kan livestreamen op TikTok. Zo moet je minstens 1000 volgers hebben en 16 jaar zijn. Pas als je 18 jaar bent, zullen je kijkers ook daadwerkelijk de kans hebben om je geschenken te doneren, waardoor jij geld kunt verdienen.

Tot slot is het belangrijk om te weten dat er aan deze donaties ook belastingregels verbonden.

TikTok Consultancy

Heb je zelf veel ervaring met en kennis over TikTok? Weet jij hoe je viraal kunt gaan en snel een groot publiek kunt bereiken? Gebruik deze kennis dan om andere bedrijven te helpen. TikTok is voor veel mensen immers een moeilijker platform om te doorgronden. Je kunt als freelancer bedrijven adviseren of misschien wel een plekje veroveren binnen het marketingteam van een merk.

Het spreekt voor zich dat je zult moeten kunnen aantonen dat je weet hoe alle functies van de app werken en hoe je duizenden views kunt krijgen.


3. Content produceren zonder zelf voor de camera te staan

blank

Wil je zelf graag aan de slag met video’s op TikTok, maar wil je liever niet zelf in beeld komen? Ook dan zijn er toch heel wat mogelijkheden om geld te kunnen verdienen met TikTok.

Gebruik bestaande filmpjes

Als je niet graag zelf voor de camera staat, kun je content maken met video’s die afkomstig zijn van andere platformen zoals Youtube of Vimeo. Hou wel rekening met de regels rond copyright als je zo’n video’s gebruikt. Wil je problemen met auteursrechten toch liever vermijden? Overweeg dan stockvideo’s te gebruiken. Deze video’s zijn misschien iets minder origineel en je zult ervoor moeten betalen, maar ze zijn wel volledig vrij te gebruiken.

Werken met freelancers

Een andere optie is om freelancers in te zetten om jouw content te maken. Zo heb je uniekere video’s dan als je externe bronnen gebruikt en je hoeft nog steeds niet zelf in beeld. Bovendien heb je op deze manier ook de touwtjes in handen over de regie van je video’s.

Voordelen; Makkelijker om content te produceren

Uiteraard zijn er zowel voor- als nadelen verbonden aan bovenstaande manieren van contentproductie. Zo zul je op korte tijd veel en snel content kunnen maken, waardoor je volgers constant nieuw materiaal te zien krijgen.

Nadelen; moeilijker adverteerders vinden dan met eigen content

Daartegenover staat wel dat het moeilijker zal worden om op deze manier samenwerkingen in de wacht te slepen. Adverteerders werken immers liever samen met mensen die het gezicht zijn van hun account. Het is ook makkelijker om een merk te bouwen rond je account als je zelf in je video’s te zien bent.


4. Tips om te beginnen met geld verdienen via TikTok

blank

Richt je kanaal op een specifiek onderwerp

Zoals eerder gezegd is het voor bedrijven interessanter als je op je account werkt rond een niche-onderwerp. Zo zul je immers ook een specifieke doelgroep aanspreken en dat is net waarnaar bedrijven en merken op zoek zijn.

Uiteraard zullen bepaalde onderwerpen interessanter en succesvoller zijn bij adverteerders dan andere. Zo zal een kanaal over zakelijk succes voor een merk waardevoller zijn dan een account waarop je continu schattige dierenvideo’s deelt. Het is evenwel belangrijk om hoe dan ook dichtbij jezelf te blijven en te kiezen voor een onderwerp dat ook daadwerkelijk bij je past.

Start kanalen over verschillende onderwerpen

Heb je zelf meerdere interesses en kun je niet goed beslissen waarover je wilt posten op je TikTok? In plaats van alles samen te voegen op één account, kun je ervoor kiezen om meerdere accounts op te richten zodat je je content kunt spreiden. Op deze manier vergroot je bovendien je kansen op succes.

Bouw een merk rondom jezelf

Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat je dichtbij jezelf blijft. Zoek een stijl en manier van video’s maken en delen die bij je past en waarbij je je goed voelt. Bezoekers komen immers vaak terug voor herkenbaarheid en authenticiteit.

Een merk rondom jezelf bouwen doe je ook door in interactie te gaan met je volgers door bijvoorbeeld te reageren op hun reacties en berichtjes. Fans vinden het leuk als je als influencer bereikbaar bent.

Beter goed gejat, dan slecht bedacht

Er bestaan ondertussen al zoveel accounts en zoveel content, dat het moeilijk zal worden om iets volledig nieuw uit te vinden. Maar dat hoeft ook niet, het gezegde ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ gaat immers ook hier op. Kijk gerust eens rond bij andere TikTokkers en ontdek hoe zij het aanpakken. Doe inspiratie op, maar neem uiteraard niet zomaar iets over; plagiaat is namelijk strafbaar.

Een leuk idee kan zijn om eens te kijken bij buitenlandse accounts. In het buitenland bestaan vaak al leuke en succesvolle trends of formats, waarvan je misschien een Nederlandse versie kunt maken. Niet alles zal zomaar werken hier, maar het is zeker en vast het proberen waard.

Discipline

Zoals met alles, zul je niet van de ene dag op de andere succesvol zijn en geld kunnen verdienen met TikTok. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is. De eerste maanden zul je je vooral moeten bezig moeten houden met de uitbouw en de groei van je account. Om geld te verdienen met TikTok zul je immers een geëngageerde fanbase nodig hebben.


5. Wat kun je verdienen met TikTok?

blank

Hoe groot moet je kanaal zijn om te verdienen?

Zoals eerder gezegd heb je geen miljoenen volgers nodig om geld te kunnen verdienen met TikTok. Zo zijn sommige merken en bedrijven juist op zoek naar influencers met een kleiner volgersaantal, de zogenaamde micro-influencers. Het belangrijkste is dat je volgers je vertrouwen en dat ze geëngageerd zijn.

Uiteraard is wat je kunt verdienen wel vaak afhankelijk van je volgersaantal. Als je een product of dienst van een adverteerder promoot, is het immers belangrijk dat mensen je video’s ook echt zien. 

Wat kun je verdienen per post?

Dit is volledig afhankelijk van de doelgroep waar je je op richt, het aantal volgers, de interactie met je volgers en je eigen onderhandelings skills.

Als je lid bent van het TikTok Creator Fund kun je door TikTok betaald worden per video. Volgens verschillende bronnen zou je hiermee tussen de 2 en 4 cent per 1000 views verdienen. Dit betekent dat je best veel views nodig hebt om een mooi bedrag op te bouwen. Hier kun je je trouwens alleen voor aanmelden als je een TikTok Pro account hebt.

Daarnaast heeft TikTok ook een eigen platform om adverteerders en influencers met elkaar in contact te brengen, de TikTok Creator Marketplace. Via dit platform kunnen beide partijen dan rechtstreeks met elkaar samenwerken. Tot slot kun je uiteraard ook buiten dit platform samenwerken met adverteerders en zo rechtstreeks betaald worden. Wat je verdient, hangt af van wat jij onderhandelt met het merk. Vaak geldt: hoe meer volgers je hebt, hoe meer je kunt vragen voor samenwerkingen. Sommige influencers verdienen zo meer dan €2.500 per post.

Een aantrekkelijk kanaal voor adverteerders

Om een aantrekkelijk account te hebben, zorg je er allereerst voor dat je profiel volledig ingevuld is. Dat begint met een boeiende gebruikersnaam, een leuke profielfoto en een aantrekkelijke biografie.

Post volgens een vast ritme unieke en waardevolle content en bouw een goede relatie op met je volgers. Zorg dat je volgers échte volgers zijn en geen fake volgers die je aangekocht hebt. Het is misschien leuk en indrukwekkend om veel volgers te hebben, maar als ze je video’s niet zien en niet met je in interactie gaan, ben je er niets mee. Vroeg of laat val je zo dus door de mand.

Zorg er ook voor dat je makkelijk te bereiken bent en dat je duidelijk en beleefd communiceert met adverteerders die je contacteren voor een eventuele samenwerking. 

Nederlandse adverteerders

Niet enkel wereldwijd, maar ook in Nederland is de populariteit van TikTok de laatste tijd gestegen. Zo zijn ondertussen 3,5 miljoen Nederlanders actief op TikTok; dit wil zeggen dat adverteerders een groot deel van de bevolking kunnen bereiken via dit platform.

Hoewel de mogelijkheid in andere landen al langer bestond, is het in Nederland pas sinds het najaar van 2020 mogelijk voor bedrijven om advertenties te plaatsen op TikTok. Enkele bedrijven die sindsdien gebruik gemaakt hebben van TikTok in hun marketingstrategie zijn Efteling, BasicFit, Het Rode Kruis en Ajax.

Dit verdienen de grootste TikTokkers

Volgens het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes was de Amerikaanse tiener Charli D’Amelio de best verdienende Tiktok-ster ter wereld in 2021. Ze verdiende maar liefst 15,4 miljoen euro. Haar oudere zus, Dixie D’Amelio, eindigde op de tweede plaats. Zij verdiende zo’n 8,8 miljoen euro. Verder in het rijtje staan Addison Rae (7,5 miljoen euro), Bella Poarch (4,4 miljoen euro) en Josh Richards (4,4 miljoen euro). Hoewel deze beroemde TikTokkers ook steeds meer uitwijken naar andere media en platformen, halen ze nog steeds bijna de helft van hun inkomen uit TikTok. 

Deze populaire TikTok-sterren vragen ongeveer zo’n 440.000 euro voor één post.

Wat verdienen bekende Nederlandse accounts op TikTok?

Scott Hentzepeter is met 37 miljoen volgers momenteel de grootste Tiktokker van Nederland. Het is echter niet helemaal duidelijk hoeveel bekende Nederlandse TikTokkers verdienen met hun account. Ze doen hier immers weinig uitspraken over.


6. Manieren om je TikTok-account te laten groeien

blank

Zoals hierboven reeds duidelijk werd, zul je meer geld kunnen verdienen met TikTok als je een groot volgersaantal hebt. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat je account groeit?

Het TikTok algoritme

Of het nu over Instagram of TikTok gaat, er wordt altijd een beetje geheimzinnig gedaan over het algoritme van socialemediakanalen. Toch deelde TikTok zelf een aantal factoren die een belangrijke rol spelen in het algoritme van de app, zoals gebruikersinteracties, informatie over de video en device- en accountinstellingen.

Als je zelf content maakt op TikTok, dan kun je deze kennis over het algoritme ook gebruiken om op TikTok te groeien. Lees online artikels en boeken of volg een cursus om meer te weten te komen over deze factoren en hoe jij ze kunt gebruiken om succesvoller te worden.

Daarnaast kun je ook zelf een beetje experimenten met een aantal factoren, zoals spelen met het tijdstip waarop je post, en zo uitzoeken wat voor jouw account en jouw volgers het best werkt.

Specifiek thema van je kanaal

Zoals eerder gezegd heb je meer kans om succes te hebben als je je richt op een specifieke niche. Zowel je volgers als eventuele adverteerders weten dan immers waarvoor ze bij jou terechtkunnen.

TikTok Trends

Trends maken een groot deel uit van de populariteit van TikTok. Door in te spelen op de nieuwste hypes en challenges en gebruik te maken van populaire hashtags kun je je succes op TikTok vergroten.

Interactie met je volgers

Volgers vinden het leuk als ze het gevoel hebben dat hun favoriete influencers bereikbaar zijn. Daardoor krijgen ze het gevoel dat ze je persoonlijk kennen. Reageer dus op berichtjes van je volgers of spreek ze eens persoonlijk aan in je volgende video.

Bouw relaties met andere TikTokkers, werk samen en vergroot je netwerk

Naast interactie met je volgers is het ook belangrijk dat je relaties opbouwt met andere TikTokkers. Zo vergroot je je netwerk. Volgers klikken immers vaak door van het ene account naar het andere en zo kun je er wat views en misschien zelfs nieuwe volgers bij krijgen. Volg dus andere creators die ook interessant kunnen zijn voor jouw account en ga in interactie. Misschien kun je zelfs tips met elkaar uitwisselen.

Een eenvoudige manier om concreet samen te werken is door een duet te maken met een video van een andere creator. Jullie video’s zullen dan naast elkaar getoond worden. Uiteraard kun je ook samen nieuwe content creëeren.

Plan je posts

Post volgens een vast ritme; zo weten je volgers wanneer ze nieuwe content van jou kunnen verwachten. Als je er plots dagen of weken tussenuit bent, is de kans groot dat je je momentum verliest en dat je volgers zullen afhaken.

Setup professionaliseren

Je mag zeker kleinschalig en zonder veel middelen met TikTok beginnen en zo uitzoeken of de creatieve app iets voor jou is. Als je echter graag professioneler wilt overkomen en je account wilt laten groeien, is het aangeraden om te investeren in een aantal handige tools. Onderstaande attributen kunnen je helpen om nog betere content te maken:

  • Een halo ring is een lichtgevende ring die je kunt gebruiken om speciale en creative effecten aan je video’s toe te voegen.
  • Een green screen maakt het mogelijk om video’s te maken met een fictieve achtergrond. Je gebruikt het green screen als achtergrond om je video’s te filmen en tijdens het bewerken van je video kun je dit groene scherm later vervangen door een achtergrond naar keuze.
  • Verlichting: met professionele studiolampen kun je op eender welk moment van de dag kwaliteitsvolle video’s maken.
  • Microfoon: naast de kwaliteit van je video’s is ook de kwaliteit van je audio erg belangrijk. De microfoon van je smartphone of videocamera volstaat in het begin zeker, maar als je je video’s naar een hoger niveau wilt tillen, kan het nuttig zijn om te investeren in een aparte, professionele microfoon.

7. Resultaten meten en analyseren

Als je al een tijdje met TikTok bezig bent, is het belangrijk om ook je resultaten te analyseren. Zo kun je nagaan of je goed bezig bent en of je eventueel dingen moet aanpassen. Via TikTok kun je heel wat statistieken over je account raadplegen. Daarvoor zul je wel moeten overschakelen naar een TikTok pro-account. Met zo’n pro-account heb je vervolgens toegang tot onder andere volgende informatie:

  • Videoweergaven,
  • Profielweergaven,
  • Aantal volgers,
  • Geslacht van je volgers,
  • Waar je volgers vandaan komen,
  • Wanneer je volgers het meest actief zijn,
  • Aantal likes,
  • Aantal reacties,

Daarnaast zijn er ook nog een heleboel externe tools die je kunt gebruiken om je resultaten te analyseren.

Zakelijke tools voor TikTok

Hoewel je met de ingebouwde bewerkingstool van TikTok al heel veel opties en mogelijkheden hebt, kun je ook externe videobewerkingstools, zoals Magisto, InShot en Videoshot, gebruiken om je videocontent naar een nog hoger niveau te tillen.

Bovendien zijn er ook een heleboel externe tools die je kunt gebruiken om de resultaten van je TikTok-account te analyseren. Een aantal voorbeelden zijn Analisa, TrendTok en Popsters. 

Daarnaast bestaan er ook apps waarmee je extra likes, views of zelfs volgers op je account kunt krijgen. Zoals eerder gezegd is het gebruik van dergelijke tools echter niet aangeraden. Je kunt beter op een organische manier je account laten groeien.


Conclusie

TikTok is op korte tijd uitgegroeid tot een van de meest succesvolle apps ter wereld, en dat biedt ook heel wat kansen om geld te verdienen met het platform. Zo kun je als influencer samenwerken met merken en via sponsored posts hun producten promoten. Maar er zijn ook nog een aantal andere manieren om met TikTok geld te verdienen.

Hoewel het mogelijk is om geld te verdienen met TikTok, is het niet eenvoudig. Om echt succesvol te worden, zul je dan ook elke dag hard moeten werken om je account te laten groeien, een trouw en loyaal publiek op te bouwen en waardevolle content te blijven creëeren.