Geld verdienen met instagram: tips voor meer omzet en volgers

Laatst bijgewerkt: 3 oktober 2022

Instagram is een van de populairste sociale media apps van dit moment. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan een miljard mensen op de app actief. Instagram is ideaal voor iedereen die goed is in visueel een verhaal te vertellen aan de hand van foto’s en video’s. Wanneer je daar ook graag geld mee wilt gaan verdienen is het belangrijk om precies te weten hoe Instagram werkt, hoe je het algoritme in je voordeel gebruikt en welke verdienmodellen voor deze app het meest geschikt zijn.



  • Dé cursus om meer volgers en omzet te genereren
  • Zeer populaire instagram cursus
  • Zorg voor een betere marketing en naamsbekendheid
  • Zeer toegankelijk; beschikbaar vanaf €997

Bonustip: The Instagram Academy

blank

Bij The Instagram Academy leer je om op een authentieke manier meer volgers en interactie te krijgen via Instagram. Dat doe je in zeven losse modules waarin je onder meer leert hoe je een eigen strategie ontwikkelt, jouw publiek vindt en bereikt en krachtige content creëert. Het uiteindelijke doel is om een merk neer te zetten waarmee je blijvend omzet mee kunt maken. In twee losse bonusmodules leer je ook nog hoe je mooiere foto’s maakt voor op Instagram en hoe je in de app kunt adverteren. Je kunt kiezen voor zelfstudie wanneer je maar wilt, of begeleid door de cursus lopen aan de hand van een studieplan. Daarnaast kun je lid worden van The Instagram Academy community om al je vragen te stellen.

Bekijk de Cursus nu »


1. Geld verdienen met een bestaand Instagram account

blank

Vrijwel alle tips en verdienmodellen voor nieuwe Instagram accounts die we bespreken in dit artikel zijn ook gewoon toe te passen op een bestaand account. Het is dan vooral belangrijk om zelf voor elk punt in te schatten in hoeverre dat voor jouw account van toepassing kan zijn. Doe dat natuurlijk altijd met je bestaande volgers in je achterhoofd, want die wil je graag meenemen als je een nieuwe weg in slaat.

Het is prima mogelijk om het bereik en de impact van je Instagram te vergroten terwijl je authentiek blijft. Het is vooral belangrijk een eventuele koersverandering geleidelijk te maken en niet ineens het roer om te gooien. Zo blijf je trouw aan je bestaande volgers terwijl je jouw vleugels steeds verder uitslaat. Op dezelfde manier kun je langzaam maar zeker geld gaan verdienen aan een bestaand Instagram account.


2. Een nieuw Instagram account laten groeien

blank

Omdat alle aspecten van een succesvol Instagram account ontwikkelen komen kijken bij het ontwikkelen van een nieuw account gebruiken we dat hier als leidraad. Wat komt er allemaal kijken bij het opzetten van een nieuw en direct succesvol Instagram profiel en account?

Kiezen van een niche

Voor je begint met een nieuw Instagram account is het belangrijk om een niche te kiezen. Die niche is als het goed is iets wat aansluit bij je eigen expertise en belangstelling. Zet om te beginnen dus eerst voor jezelf op een rijtje waar jouw persoonlijke interesses allemaal liggen en waar je veel verstand van hebt. Houd ook rekening met de potentie van elk onderwerp, want niet elke niche is even geschikt om omzet mee te genereren. Populaire niches zijn: beauty, huisdieren, gezin, mode, fitness, gezondheid, voeding, koken, reizen en lifestyle.

Instagram algoritme

Instagram maakt gebruik van een geavanceerd algoritme om te bepalen wat een gebruiker leuk zou kunnen vinden. In werkelijkheid gaat het zelfs om meerdere algoritmes die samenwerken om de beste suggesties te doen. Voor elk onderdeel (Stories, Posts en Reels) van de app zijn specifieke factoren belangrijk:

Posts

Posts zijn berichten in de vorm van een foto of video met een korte omschrijving en enkele hashtags. Het is het soort bericht waar Instagram populair mee is geworden. Posts komen terecht in de feeds van mensen die je al volgen, of waarvan Instagram denkt dat ze wel interesse in het bericht zouden kunnen hebben.

Vaak krijgt eerst alleen 1 op de 10 volgers jouw bericht te zien, waarna Instagram checkt hoe het scoort op interactie. Wanneer veel mensen het bericht liken, delen of een reactie achterlaten zal het bericht ook aan andere volgers worden getoond. Als de resultaten vergelijkbaar blijven kan het bericht ook in de feed van niet-volgers terechtkomen.

Je kunt een aantal factoren beïnvloeden om een bericht op te laten vallen bij het Instagram algoritme. Naast de inhoud zijn dat het onderwerp, het tijdstip van plaatsen en de gekozen hashtags.

Wat echter ook zwaar meetelt is de interactie die gebruikers in het verleden hebben gehad met jouw Instagram, of met hetzelfde type content van andere gebruikers. Daar heb je zelf slechts heel beperkt of zelfs helemaal geen invloed op.

Stories

Met een Instagram Story vertel je een verhaal dat na 24 uur weer verdwijnt. Deze functie is namelijk geïnspireerd door Snapchat. Je kunt een Story maken met een of meerdere foto’s en video’s en dit uitstekend inzetten als online marketing:

  • Creëer een tutorial met een exclusief tintje omdat hij slechts 24 uur te zien is.
  • Neem potentiële klanten mee de werkvloer op van je bedrijf.
  • Geef een rondleiding op een beurs waar je die dag aanwezig bent.
  • Organiseer een vraag-en-antwoord sessie met je volgers.
  • Deel een kortingscode in je Story die alleen die dag geldig is en daarna weer verdwijnt.

Je kunt zoveel Stories plaatsen als je wilt want Instagram wil daar juist zoveel mogelijk van tonen aan geïnteresseerde gebruikers.

Of je Stories aan veel gebruikers getoond zullen worden hangt weer af van meerdere factoren. De hoeveelheid reacties en likes op je eerdere verhalen is heel belangrijk, evenals het aantal keren dat die in het verleden al zijn gedeeld. Overweeg daarnaast om (wanneer relevant) een locatie aan jouw Stories toe voegen, want ook dat vergroot je bereik.

Reels

Zoals Stories zijn afgekeken van Snapchat is de Reels functie geïnspireerd door de TikTok app. Het gaat hierbij namelijk om korte video’s van maximaal 60 seconden lang. Dat betekent dat je in korte tijd in staat moet zijn je boodschap over te brengen.

Hoe kort of lang de ideale Reel is hangt af van de inhoud. Proberen in enkele seconden je nieuwe product te omschrijven zal niet snel lukken, waardoor de kijker teleurgesteld achterblijft. Een humoristisch filmpje kan echter beter niet te lang duren, want dan zal menigeen snel verder scrollen.

Hoe Instagram het succes van je Reel beoordeelt hangt er voor een groot deel vanaf of de video tot aan het eind wordt bekeken. Daarnaast is ook de interactie weer belangrijk, in de vorm van reacties, likes en het aantal keer dat Reel gedeeld wordt.

Wat kun je nog meer doen om een goede Reel te maken? Zorg ten eerste dat de video beeldvullend is voor een smartphone in portretmodus. Dat betekent in de praktijk een beeldverhouding van 9:16. Maak ook gericht gebruik van alle middelen die je hebt om de video te verfraaien, zoals tekst, effecten, muziek en meer.

Optimaliseer je profiel (afbeelding, bio, gebruikersnaam)

Besteed voldoende aandacht aan je Instagram profiel. Met een goede en duidelijke gebruikersnaam ben je altijd herkenbaar. Verander je profielafbeelding, zoals jouw foto of logo, niet te vaak. Dan herkennen mensen je minder snel en je wilt tenslotte een vaste plek in hun Instagram in gaan nemen. Vergeet ook niet om een interessante (en dus zeker niet te lange) bio over jezelf te plaatsen. Wanneer je een bedrijf hebt kan het een goed idee zijn om direct een zakelijk account te nemen. Dan kunnen klanten bijvoorbeeld direct contact met je opnemen. Je kunt een persoonlijke account trouwens ook altijd nog omzetten naar een zakelijk account.


3. Tips om sneller te groeien op Instagram

blank

Door de juiste dingen te doen kun je sneller groeien op Instagram. Waar houd je allemaal rekening mee?

Consistent posten en posts inplannen

Een belangrijk ingrediënt voor scoren op Instagram is regelmatig posten. Dat kun je natuurlijk telkens handmatig doen, maar door in te loggen bij Facebook kun je met Creators Studio ook posts inplannen. Zo zorg je ervoor dat je volgers elke dag wat nieuws te zien krijgen. Het is slim om posts een tijdje van tevoren in te plannen op momenten dat je er echt de tijd voor hebt. Dat komt zowel de consistentie als de kwaliteit namelijk ten goede.

Zorg ervoor dat andere gebruikers jouw content willen delen

Zoals op alle sociale media is het op Instagram belangrijk om de interactie met gebruikers te bevorderen. Dat betekent bijvoorbeeld dat jouw bezoekers je content willen delen met hun eigen volgers. Makkelijk te delen content zijn foto’s en video’s die geen context nodig hebben maar die voor zichzelf spreken. Iedereen die de content ziet moet begrijpen waar het om gaat of wat er zo mooi, leuk of grappig aan is zonder jouw persoon of merk te kennen. Daarnaast doen grappige plaatjes of memes het vaak heel goed.

Verwijder regelmatig je nepvolgers

Nepvolgers kunnen in eerste instantie leuk lijken omdat het er instinctief beter uit ziet om meer volgers te hebben. Toch is het aan te raden om regelmatig deze nepvolgers te verwijderen. Ze doen namelijk weinig tot niets voor de statistieken die er echt toe doen voor het Instagram algoritme. Nepvolgers hebben geen interactie met de berichten die je plaatst. Hoe groter het percentage volgers dat niets met jouw feeds of Stories doet, hoe kleiner de kans dat Instagram die berichten ook aan andere gebruikers zal tonen. Verwijder wel maximaal twintig namaakaccounts per uur, anders kan Instagram je (tijdelijk) blokkeren.

Zorg ervoor dat je Instagram account overal zichtbaar is

Wanneer je activiteit op Instagram past in een breder marketingplaatje doe je er goed aan je posts ook elders te delen. Dat kan bijvoorbeeld op je eigen website of blog, maar ook op andere sociale media zoals Facebook en Twitter. Zo vergroot je jouw publiek en bereik. Het laat ook zien dat je op meerdere fronten heel actief bent. Daarnaast kunnen mensen die je al volgden op een andere website eraan herinnerd worden dit voortaan ook op Instagram te doen.

Ontdek wat je volgers leuk vinden en graag willen zien

Wanneer je ontdekt wat je volgers echt leuk vinden kun je daar op in gaan spelen. Dat bepalen doe je bijvoorbeeld aan de hand van het aantal likes en reacties, maar vooral ook aan hoe vaak je posts worden gedeeld. Als je ontdekt dat een bepaald type post of story het aantal mensen dat jou volgt direct doet toenemen is het een goed idee om wat vaker dergelijke content te plaatsen. Blijf wel afwisseling houden want herhaaldelijk hetzelfde type post plaatsen wordt al snel saai voor je bestaande volgers.

Stimuleer engagement (reacties en likes)

Met een groot aantal volgers ben je er nog niet. Hoe meer engagement je krijgt op je posts, hoe sneller jouw content op zal vallen bij het Instagram algoritme. Daarnaast is het een goed signaal of je volgers ook klanten kunnen worden. Engagement is alle interactie die gebruikers met jouw content hebben. Dat gaat bijvoorbeeld om reacties en likes, maar ook hoe vaak je content wordt gedeeld. Dit kun je ook zelf blijvend stimuleren, bijvoorbeeld door op geplaatste reacties te reageren of wanneer andere gebruikers je taggen.

Gebruik de juiste hashtags

Een belangrijk onderdeel van Instagram zijn de hashtags. Daarmee voeg je kernwoorden toe aan je content waarmee andere gebruikers die kunnen vinden. Wanneer je een groeiende Instagram hebt is het slim om niet te brede hashtags te kiezen, want je verliest het dan al snel van grotere concurrenten die dezelfde tags gebruiken. Wees liever heel specifiek om te zorgen dat je daadwerkelijk gezien wordt door de mensen die op de hashtags zoeken. Snel inspringen op een actuele hashtag die trending is kan ook een prima manier zijn om nieuwe volgers te verga.

Plaats content op het juiste moment

Wanneer je een bericht plaatst als je potentiële publiek al ligt te slapen of druk aan het werk is mist je content al snel zijn uitwerking. Aan het begin van een doordeweekse (werk)dag is een veel beter moment. Dan scrollen veel mensen door hun favoriete app, bijvoorbeeld in bed of tijdens het ontbijt. Op werkdagen is ook het middaguur een prima moment, want tijdens de lunch zitten de meeste mensen wel even op hun smartphone te kijken. Hou natuurlijk wel zelf in de gaten of deze tijdstippen daadwerkelijk het beoogde effect hebben.


4. Verdienmodellen op Instagram

blank

Er zijn meerdere manieren om geld te verdienen op Instagram. Hieronder bespreken we de populairste en meest lucratieve manieren.

Gesponsorde berichten

De meeste Instagram influencers verdienen een groot deel van hun inkomen door gesponsorde posts te plaatsen voor bedrijven. Door met een merk samen te werken zul je hun diensten of producten op je Instagram promoten. Het bedrijf betaalt je daarvoor, meestal een vast bedrag per bericht. Het is verplicht om bij het bericht te vermelden dat het gesponsord wordt. Dan kunnen consumenten zien dat jouw mening over het merk wellicht beïnvloed wordt doordat je er geld voor krijgt. Een populair Instagram account zal vaak al spontaan commerciële voorstellen van merken ontvangen. Zorg dus dat je makkelijk per e-mail bereikbaar bent.

Je eigen bedrijf promoten

Je kunt via een Instagram account ook uitstekend je eigen bedrijf of merk promoten. Dan is Instagram vaak een van de pijlers die je gebruikt in je volledige marketingstrategie. Gebruik het niet alleen als het zoveelste kanaal om standaard persberichten uit te sturen maar pas je boodschap aan op het platform. Dat betekent dat je leuke, onderhoudende, grappige en interessante content plaatst in de vorm van foto’s en video’s. Uiteraard blijf je dicht bij je bedrijfsidentiteit, maar het mag op Instagram ook heus wel een beetje speels worden.

Eigen producten verkopen, bijv. merchandise (gebruik Instagram Shopping)

Wanneer je als influencer populariteit begint te vergaren zul je merken dat je volgers vanzelf zullen gaan vragen om merchandise zoals kleding. Die spullen kun je dan verkopen met Instagram Shopping. Instagram Shopping is een handige manier om klanten bij je te laten winkelen via de foto’s en video’s op jouw Instagram. Wanneer gebruikers een bepaald product mooi vinden kunnen ze dat direct via Instagram bestellen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor merchandising, maar ook voor alle andere spullen die je wel zou willen verkopen. Je kunt de artikelen telkens van speciale producttags voorzien, waarmee ook mensen die jou nog niet volgen ze makkelijk kunnen vinden.

Dropshipping

Wanneer je graag producten aan je publiek op Instagram wilt verkopen maar zelf liever geen voorraad aanhoudt kan dropshipping een prima alternatief zijn. Bij dropshipping is het net alsof je klanten iets bij jou kopen maar wordt de gehele order in werkelijkheid door een ander bedrijf afgehandeld. Daardoor loop je veel minder risico omdat je nooit met grote hoeveelheden van een bepaald artikel kunt blijven zitten. Er staat tegenover dat de potentiële marge wel kleiner is.

Affiliate marketing (d.m.v. links en custom kortingscodes)

Affiliate marketing is nog nog makkelijker dan dropshipping. Bij deze vorm van marketing link je naar een artikel in de webshop van iemand anders op basis van je eigen unieke trackingcode. Dankzij die code weet de webshop dat jij een bepaalde klant naar ze toe hebt gestuurd. Wanneer die persoon inderdaad iets koopt krijg jij als bedankje een vergoeding van de webshop. Extra aantrekkelijk wordt het wanneer je jouw gebruikers een korting kan bieden wanneer ze via jouw link bestellen of jouw kortingscode toevoegen bij het afrekenen.

Je kunt affiliatelinks toevoegen aan de omschrijving van je Instagram berichten. Een kortingscode die kort genoeg is kun je ook direct vermelden in een foto of video.


5. Geld verdienen met Instagram zonder je eigen account

blank

Het is prima mogelijk om geld te verdienen met je kennis van Instagram, zonder dat je er zelf een account voor op hoeft te zetten. Welke opties heb je daarbij zoal?

Virtual Assistant

Als Virtual Assistant (VA) doe je allerlei klusjes voor klanten die daar zelf te weinig tijd voor hebben. Je hebt vaak meerdere opdrachtgevers waar je allerlei verschillende taken voor overneemt. Een van die werkzaamheden kan het (deels) beheren van een Instagram account zijn. Je plaatst dan bijvoorbeeld zelfstandig foto’s en/of video’s en zorgt voor interactie met de volgers. Het is belangrijk dat je goed afspreekt met je opdrachtgever wat de invulling van het Instagram account moet worden. Onthoud ook dat het ale Virtual Assistant slechts een kleiner onderdeel van je totale werkzaamheden zal zijn.

Social media manager of content marketeer

Als Social Media Manager is het jouw taak om alle socials van je klant of werkgever te beheren. Dit gaat vaak een stuk verder dan alleen regelmatig een post of story plaatsen. Vaak stippel je ook zelfstandig (of als onderdeel van een team) de online marketing strategie uit. Je bent dus veel meer de bedenker van het project dan alleen de uitvoerder ervan (zoals een Virtual Assistant). Wanneer je niet alleen sociale media manager bent maar ook content marketeer zal Instagram een van de hulpmiddelen zijn bij het bepalen van de algehele contentstrategie van een bedrijf. Je hebt dus meer invloed en voldoening in deze functies, maar ook meer verantwoordelijkheid voor het eindresultaat.

Instagram consultancy

Wanneer je precies weet hoe Instagram werkt en welke aspecten van Posts, Reels en Stories goed scoren bij het algoritme van de app kun je geld verdienen als Instagram consultant. Andere bedrijven kloppen dan bij jou aan om van jouw expertise te profiteren. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je goede resultaten moet kunnen overleggen om klanten aan je te binden. Je kennis moet dus niet puur theoretisch zijn, je moet jezelf inmiddels ook in de praktijk hebben bewezen. Je taken kunnen uiteenlopen van gerichte adviezen voor een bestaand Instagram account tot het volledig opzetten van de strategie en eerst vulling van een nieuw account.


Conclusie

Instagram is op dit moment een van de meest succesvolle manieren om bestaande klanten of juist een geheel nieuw publiek te bereiken. Wanneer je veel interactie met je volgers en andere gebruikers weet op te bouwen kan de app ook veel commerciële mogelijkheden bieden. Richt jezelf met name op een authentiek verhaal, het teweegbrengen van veel interactie en het inzetten van verdienmodellen waar je doelgroep echt wat aan heeft. Op die manier bouw je een winstgevend merk op waar je nog vele jaren plezier van kunt hebben.