Hoe kan je geld verdienen met YouTube?

Laatst bijgewerkt: 8 september 2022

De populariteit van videowebsite YouTube neemt nog steeds elke dag toe. De site is na Google.com zelfs de drukst bezochte website ter wereld. Daardoor is er ook doorlopend plek voor nieuwe YouTubers die deze kans aangrijpen om zelf een populair kanaal te starten. In dit artikel laten we zien dat dit helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn als veel mensen denken. Wil jij de sprong wagen? Dan vind je hier de beste tips om je kanaal te laten groeien en alle manieren waarop je daar vervolgens geld mee kunt verdienen.


Start met een Youtube Cursus

blank

Voor het opzetten van een succesvol YouTube kanaal hoef je niet eens zelf video’s op te nemen, laat staan dat je daar persoonlijk in te zien bent. Met een zogenaamd Cash Cow kanaal kun je namelijk populaire video’s maken die lange tijd inkomsten blijven genereren. Met de cursus YouTube Cash Cow van Jelline Brands leer jij hoe je ook een of meerdere winstgevende Cash Cow kanalen op kunt zetten. Met een investering van enkele tientjes kan dat oplopen tot inkomsten van wel 1.500 euro per video of meer. Je hoeft geen technische vaardigheden te hebben, genereert een passief inkomen en kunt werken wanneer je maar wilt. Het is zelfs mogelijk om voordelig mensen in te huren om al het werk voor je te doen.

Bekijk de cursus nu »


Hoe kun je een succesvol YouTube kanaal opzetten?

Zou je graag binnen korte tijd een succesvol YouTube kanaal op willen zetten zodat je daar geld mee kunt gaan verdienen? Hier lees je hoe je dat doet.

Een onderwerp kiezen voor je kanaal

Het belangrijkste aspect van een succesvol YouTube kanaal is een onderwerp dat bij veel mensen aanspreekt en waar je zelf ook goed je ei in kwijt kan.

Dat betekent in de eerste plaats dat het onderwerp in het verlengde ligt van je eigen ervaring, kennis en interesse. Als je iets kiest dat weliswaar populair is maar waar je hart niet bij ligt zul je niet authentiek overkomen en zal het video’s maken ook al snel gaan vervelen.

Natuurlijk moet er ook veel potentie in het onderwerp zitten. Het moet dus veel mensen aanspreken, zodat je nieuwe kanaal al vanaf de start potentie heeft om heel groot te worden.

blank

Inspiratie: 8 onderwerpen voor jouw nieuwe kanaal

We hebben hieronder alvast 10 onderwerpen verzameld die populair zijn op YouTube en waar je ook zelf vlot mee aan de slag kunt met je eigen kanaal.

1. Vloggen over je leven

Veel van de populairste Nederlandse en internationale YouTube celebrity’s hebben hun bekendheid verworven door te vloggen over hun eigen leven. Dit kan al met de camera op je telefoon maar het is natuurlijk wel van belang dat je wat interessants te vertellen hebt. Mensen zullen zich vooral focussen op je persoonlijkheid en gevoel voor humor zodat ze een band met je krijgen. Kun jij een alledaagse situatie zo brengen dat het super leuk wordt om naar te kijken en luisteren? Dan heb jij het wellicht in je om de volgende beroemde YouTube vlogger te worden.

2. Product reviews

Vrijwel iedereen die op internet actief is kijkt ook regelmatig op video’s naar YouTube. Dat maakt het een ideaal platform om allerlei verschillende consumenten te bereiken. Product reviews zijn daarom een interessant onderwerp voor je eigen kanaal, aangezien het aantal potentiële kijkers dus heel groot is. Aangezien ook het aantal producten dat dagelijks geïntroduceerd wordt aanzienlijk is raden we wel aan om het tot een bepaalde categorie te beperken. Denk aan computers, software, apps, huishouden, kleding, schoenen en gezin. Je moet wel echt verstand van zaken hebben, anders val je al snel door de mand.

3. Reactievideo’s

Veel mensen vinden het leuk om naar de reacties van andere mensen te kijken, terwijl die een video bekijken die ze zelf al kennen. Reactiekanalen reageren bijvoorbeeld op films, video’s, games en andere populaire media. Je kunt echter ook op de video’s van andere kanalen op YouTube reageren, zoals video’s die op dat moment viral gaan. Het handige hiervan is dat alle originele content al door iemand anders is gemaakt. Je kunt de video waar je op reageert kleiner op het scherm tonen en er dan commentaar op geven. Let dan alleen wel op dat er altijd een risico is dat je kanaal een copyright strike kan krijgen.

4. Games en streamen

blank

Gamen is populairder dan ooit tevoren. Niet alleen spelen veel mensen zelf online en offline computergames, velen vinden het ook leuk om toe te kijken hoe anderen aan het gamen zijn. Enkele van de grootste YouTube-beroemdheden zoals PiewDiePie en Markiplier zijn daar zelfs steenrijk van geworden. Je hoeft niet eens de beste gamer te zijn, want het gaat er vooral om dat je leuk en grappig commentaar geeft tijdens het spelen van de game. Bij livestreams moet je het ook leuk vinden om te converseren met de mensen in de chat.

5. Maak compilaties

Compilatievideo’s zijn een ideaal onderwerp voor je kanaal want ze bevatten als het goed is louter hoogtepunten. Daardoor blijft de kijker continu geboeid en zijn video’s vaak ook een feest van herkenning. Je kunt deze video’s samenstellen voor tal van onderwerpen, zoals voetbal en andere sporten, ongelukken, televisieseries, memes maar ook de zogenaamde faalcompilaties (waarbij mensen hele domme dingen doen) zijn nog altijd razend populair. Het blijft wel altijd oppassen met copyright van het materiaal dat je gebruikt want je wilt niet dat je video geblokkeerd wordt vanwege een zogenaamde copyright strike.

6. Stel een top 10 video samen

Net zoals compilaties blijven ook top 10 video’s enorm populair. In zo’n video verzamel je bijvoorbeeld 10 bekende fragmenten uit een (animatie)serie, de 10 bekendste bloopers of de 10 beste voetballers aller tijden. Je telt af van 10 naar 1 en bespreekt elk fragment of persoon kort. De onderwerpen kunnen sterk uiteenlopen, we noemden hier slechts een aantal voorbeelden. Waarom dit zo goed werkt voor je kanaal is dat het de tongen al snel los maakt bij je kijkers. Vrijwel niemand zal het helemaal eens zijn met de volgorde die je hebt gekozen. Dat betekent een levendige discussie in het reactiegedeelte, waardoor je ook sneller opvalt bij het YouTube algoritme.

7. Techniek en gadgets

blank

Mensen die veel op internet en op YouTube actief zijn hebben vaak ook bovengemiddeld veel interesse in techniek en gadgets. Je kunt jezelf dus ook richten op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie en gadgets. Dat kunnen reviews zijn, maar ook simpelweg nieuws, geruchten en discussies. Wanneer je populairder wordt zal het makkelijker worden om de nieuwste apparaten te bemachtigen want fabrikanten sturen die dan met plezier gratis naar je op zodat je ze op je kanaal kunt testen.

8. Drama op sociale media

Vrijwel iedereen houdt wel van een beetje drama en waar je dat genoeg vindt is op populaire sociale media zoals Instagram, TikTok en vooral Twitter. Er zijn heel populaire YouTube kanalen die niets anders doen dan de felste discussies en grootste scheldpartijen opzoeken en ze bespreken in hun video’s. Het fijne hieraan is dat al het bronmateriaal volop voor handen is en je er ook vrijwel nooit een copyright claim voor zult krijgen. Daarnaast lokt het ook in je eigen reactiegedeelte weer veel discussie uit en dat is ideale interactie om je kanaal mee te laten groeien.

Evergreen content is waardevoller dan tijdelijke video’s

Hoe langer je video’s relevant blijven, hoe groter de kans dat mensen ze blijven bekijken. Een vlog over hoe je dag is geweest zal slechts korte tijd relevant blijven, want morgen heb je waarschijnlijk alweer iets nieuws meegemaakt. Je kiest beter onderwerpen uit waar kijkers ook over een of meerdere jaren nog plezier aan hebben. Inkomsten op je oudere content zal dan ook na lange tijd nog binnen blijven komen.

Video’s die langere tijd interessant blijven worden ook wel evergreen content genoemd. De mogelijkheden zijn legio en het is vooral belangrijk dat je iets kiest dat binnen je eigen interessegebied ligt.

Wat heb je nodig om een goed kanaal op te zetten?

Wanneer je al de nodige technische snufjes in huis hebt vergt het maken van YouTube video’s gelukkig geen enorme investering. Wat heb je er voor nodig?

  • Een goede computer zodat het werken aan je video’s makkelijk en snel gaat.
  • Met veel moderne telefoons kun je een heel aardige video maken. Maar ook een goede foto- en videocamera hoeft niet enorm duur meer te zijn. Voor enkele honderden euro’s kun je al prachtige video’s maken.
  • Videosoftware is een must. Daarmee kun je de ruwe beelden knippen en plakken zodat het een vloeiend en boeiend geheel wordt. Je kunt er ook leuke effecten mee toevoegen en desgewenst muziek en geluidseffecten onder de beelden zetten.
  • Welke software kun je voordelig gebruiken? Op een Mac kun je gebruik maken van het gratis iVideo. Daarnaast zijn de programma’s Lightworks, CyberLink PowerDirector en VEED heel populair en niet zo heel erg duur.
  • Wanneer je vlogger of streamer wilt gaan worden op YouTube moet je bereid zijn om heel regelmatig nieuwe content te maken. Dat doe je het liefst dagelijks of uiterlijk om de dag. Zo bouw je een band op met je publiek (en omgekeerd).
  • Je moet doorzettingsvermogen hebben want als je kanaal niet direct populair wordt is het belangrijk dat je niet te snel opgeeft. Probeer desnoods na verloop van tijd een andere invalshoek, maar blijf het wel langere tijd proberen.

Hoe laat je jouw youtube kanaal groeien?

blank

Wanneer je een goed idee voor een kanaal hebt en inmiddels bent begonnen met uploaden is het zaak om je kanaal zo snel mogelijk te laten groeien. Dat betekent dat je het aantal views, reacties en abonnees probeert op te krikken. Hoe doe je dat?

Organisch groeien door te optimaliseren voor het YouTube algoritme

YouTube heeft als doel om mensen zo lang mogelijk op hun website te houden en ze ook zo vaak mogelijk weer terug te laten komen. Om daarvoor te zorgen is er een geavanceerd algoritme ingebouwd dat ervoor zorgt dat jij videosuggesties krijgt die bij je persoonlijke interesses passen. Hoe het algoritme precies werkt is natuurlijk strikt geheim, maar door succesvolle kanalen en video’s te bestuderen zijn er wel zaken aan te wijzen die belangrijk zijn.

Duidelijk onderwerp voor je kanaal

Een videokanaal dat een duidelijk overkoepelend onderwerp heeft wordt sneller populair dan kanalen die allerlei verschillende video’s plaatsen. YouTube weet dan namelijk zeker dat gebruikers met een bepaalde interesse de video’s op dat kanaal al snel leuk zal vinden. Dat betekent dat je er zelf ook goed aan doet om een vast onderwerp te nemen om je kanaal omheen te bouwen. Natuurlijk kun je uitbreiden naar een ander onderwerp, maar maak daar het liefste een nieuw kanaal voor aan.

Lengte van de video

Nog altijd denken veel videomakers op YouTube dat een video minimaal 10 minuten lang moet zijn om opgepikt te worden door het algoritme. Als dat ooit al het geval was, dan is dat inmiddels niet meer zo. YouTube Shorts – het antwoord van Google op TikTok – hoeven zelfs maar enkele seconden lang te zijn om op te vallen. Er zijn ook kanalen die met extra lange documentaires en reviews van meer dan een uur heel veel succes hebben. Het is dus vooral wat het beste bij je onderwerp past en dat je een video maakt die van begin tot eind boeit.

Views, likes en reacties

Alle voorgaande zaken vallen in het niet bij de interactie die kijkers daadwerkelijk met je video’s hebben. YouTube heel veel statistieken bij over jouw kanaal en de video’s die daarop staan. Veel daarvan kun je zelf als kijker ook zien. Dat gaat bijvoorbeeld om het aantal keer dat een video is bekeken (views), hoeveel mensen hem hebben geliket en natuurlijk ook de reacties onder elke video. Over het algemeen geldt dat meer reacties, meer views en meer likes erg goed zijn voor je kanaal. Wanneer te veel kijkers een video al snel weer weg klikken is dat juist erg slecht voor je kanaal. Goede video’s maken is dus echt het aller belangrijkste.

Thumbnails

blank

Een hele tijd geleden waren de thumbnails van YouTube video’s nog een bepaald frame van de video die de maker zelf kon kiezen. Dat gaf weliswaar een duidelijk beeld van wat de kijker kon verwachten, maar het zag er niet enorm aantrekkelijk uit. Tegenwoordig kun je gewoon zelf een plaatje uploaden om als thumbnail te gebruiken. Daar kun je dus alles van maken wat je wilt. Je kunt er opvallende tekst bij plaatsen of pijlen en uitroeptekens toevoegen, de mogelijkheden zijn eindeloos. Als de thumbnail er aantrekkelijk uit ziet zullen veel mensen er op klikken.

Titel van je video

Natuurlijk mag je de titel van je video zelf kiezen en het is goed om daar even goed over na te denken. Kort en krachtig kan heel goed werken, maar aangezien YouTube best veel ruimte biedt voor de titel kan hij ook langer zijn. Zolang het maar aanspoort tot klikken. Je mag hier best wel een tijdje over nadenken, want een titel die echt opvalt kan voor veel bezoekers zorgen. Clickbait gebruiken (oftewel een titel die aanzet tot klikken, maar waarbij de video over iets heel anders gaat) is niet zo slim. Mensen zullen chagrijnig worden en op de lange termijn werkt dat negatief voor je kanaal. Dit geldt ook voor de thumbnail die je gebruikt.

Groeien door je video’s te richten op de juiste zoekwoorden (zoekwoordenonderzoek)

Ook al laten veel mensen zich dagelijks verrassen door de suggesties van het YouTube algoritme, anderen zoeken juist heel gericht naar bepaalde video’s. Dat doe je meestal via de zoekmachine binnen YouTube, maar ook in Google zelf worden vaak relevante video’s getoond bij zoekresultaten. Ook daar kun je jouw video’s voor optimaliseren, bijvoorbeeld door de juiste zoektermen te gebruiken in de titel en omschrijving van je video’s. Alle zoektermen die bij de onderwerpen van je videokanaal passen vind je bijvoorbeeld via SEMRush en Ahrefs.

Groeien door kijkers van je video te stimuleren om te abonneren

Voor succes op de lange termijn is het van essentieel belang om je publiek aan jou te binden. De beste manier daarvoor is zorgen dat ze zichzelf op je kanaal abonneren. Dan zullen ze jouw nieuwe video’s eerdere voorgesteld krijgen door het algoritme en ze kunnen je kanaal ook makkelijker zelf terugvinden. Het is heel gebruikelijk om kijkers aan het eind van de video te vragen om zichzelf op je kanaal te abonneren. Vraag ze dan ook meteen om notificaties aan te zetten door op de bel te klikken. Dan krijgen ze ook een berichtje zodra je een video hebt geplaatst of gaat livestreamen.

Samenwerken met andere YouTubers

Door met andere YouTubers te gaan samenwerken krijg je ineens toegang tot een heel nieuw publiek. Dat werkt niet alleen positief voor jou, want het omgekeerde geldt ook voor het andere kanaal. Het belangrijkste is dat de onderwerpen van jullie kanalen in elkaars verlengde liggen. Dat maakt een samenwerking makkelijker en natuurlijker, maar de kans is ook het grootst dat de kijkers het leuk en interessant vinden.

De aller populairste YouTube-sterren hebben zelden interesse in een samenwerking, omdat dergelijke aanvragen dagelijks bij ze binnenkomen. Voor mensen die nog bezig zijn hun publiek te laten groeien kan het echter heel interessant zijn. Zelfs als de verhouding in populariteit wat scheef ligt. Dat komt doordat het heel goed is voor het imago van een bekend YouTube kanaal om een kleiner kanaal ‘een kans’ in de spotlight te geven. Maar, zoals gezegd: vergeet de echt gigantische kanalen want die zullen waarschijnlijk niet eens op je voorstel reageren.

Je kanaal laten groeien door andere vormen van marketing

Tot nu toe hebben we alleen besproken hoe je jouw kanaal kunt laten groeien binnen de website en community van YouTube zelf. Er zijn echter nog veel meer manieren waarop je jouw kanaal kunt laten groeien.

Dat kan bijvoorbeeld een een eigen website te bouwen waar je extra video’s, artikelen en andere content aanbiedt die kijkers niet op YouTube vinden. Het spreekt daarnaast waarschijnlijk wel voor zich dat sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram ook ideaal zijn om je kanaal te promoten.

Op TikTok kun je korte clips plaatsen van je langere video’s op YouTube om nieuwe bezoekers naar je videokanaal te lokken.


Welke Verdienmodellen heeft YouTube?

blank

Je kunt op YouTube gebruik maken van diverse verdienmodellen. We bespreken ze hier allemaal uitgebreid, zodat je de beste keus kunt maken voor jouw kanaal.

Advertenties (YouTube partnerprogramma)

Een van de eenvoudigste manieren om je YouTube kanaal te gelde te maken is door gebruik te maken van het YouTube Partnerprogramma (YPP). Daarmee toont YouTube zelf advertenties bij en in je video’s en krijg jij meer dan de helft van de inkomsten daarvan. Het prettige is dat je hier heel weinig voor hoeft te doen en dat het langere tijd voor een passief inkomen kan zorgen op al je video’s. Er zitten echter wel behoorlijk wat haken en ogen aan, die we hieronder uitgebreid bespreken.

Vereisten

Om jezelf aan te melden voor het YouTube Partner Program (YPP) moet je kanaal aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Je hebt minimaal 1.000 abonnees.
  • In de afgelopen 12 maanden zijn al je video’s bij elkaar minimaal 4.000 uur bekeken.
  • Je woont als eigenaar van het kanaal in een land waar het partnerprogramma beschikbaar is. Dit geldt gelukkig voor een groot aantal landen, waaronder ook gewoon Nederland en België.
  • Jouw kanaal voldoet aan de richtlijnen van YouTube. Er zijn ook geen waarschuwingen nog actief omdat je die regels hebt geschonden.
  • Er is een AdSense-account aan je kanaal gekoppeld.

Wanneer je aan bovenstaande criteria voldoet kun je jezelf aanmelden. Een reviewer van YouTube zal je kanaal dan beoordelen. Het duurt ongeveer een maand voor je wordt goed- of afgekeurd. Wanneer je niet toe wordt gelaten kun je aanpassingen doen en het na enige tijd nogmaals proberen.

Hoe werkt het?

Zodra je wordt toegelaten krijg je toegang tot het supportteam en kun je van diverse tools gebruik maken om inkomsten te generen en statistieken te checken. Er zullen advertenties voor en/of tijdens je video’s worden geplaatst en een groot deel van de inkomsten daarvan zijn voor jou. In de praktijk krijg jij als eigenaar van het kanaal 55% van het bedrag dat bedrijven voor de advertentie hebben betaald. Dat betekent dat YouTube 45% van het bedrag voor zichzelf houdt.

Hoeveel kun je verdienen?

De exacte verdiensten zijn per kanaal (en per maand) verschillend. Gemiddeld heb je het echter over tussen de 3 en 5 euro per 1.000 video views. Dat laat alvast zien dat je een behoorlijk populair kanaal moet hebben om er goed aan te verdienen. Stel dat je 2.500 euro per maand zou willen verdienen. Dan zou je in het beste geval elke maand 500.000 views op je video’s moeten hebben. Dat is dan uiteraard verdeeld over al je video’s. Regelmatig uploaden en content bieden die langere tijd interessant blijft is dus belangrijk om een goed inkomen te genereren. Zoals gezegd is deze verdienste een gemiddeld, het kan in de praktijk hoger of lager uitvallen.

Tips voor de beste resultaten d.m.v. het YouTube Partner Programma

Wat kun je doen om je resultaten met het YouTube Partner Programma te vergroten? Maar gebruik van deze tips:

  • Wanneer je video’s voor kinderen en jongeren maakt kan het lastig zijn om er geld mee te verdienen. De eisen aan je video’s zijn namelijk nog strenger dan normaal. Als je de voorwaarden overtreedt kunnen de advertenties voor individuele video’s of je hele kanaal zomaar worden uitgeschakeld. Richt je op een volwassen publiek of bestudeer de voorwaarden heel nauwgezet.
  • Zorg dat je kanaal actief blijft want als je zes maanden lang niets hebt geplaatst kunnen de advertenties weer worden uitgeschakeld en verdien je niets meer aan je kanaal.
  • Maak gebruik van de analytische hulpmiddelen die YouTube biedt. Zo hou je bijvoorbeeld eenvoudig je opbrengsten per 1.000 views bij zodat je snel kunt zien of je relatieve inkomsten groeien of juist dalen.
  • Vermijd materiaal (zoals muziek) waar copyright op rust. Anders kan de rechthebbende jouw video claimen. Dan komen de opbrengsten van de advertenties in hun zakken terecht en niet in die van jou.

Gesponsorde deals

Behalve advertenties van bedrijven op je video’s laten tonen kun je ook een rechtstreekse sponsordeal met ze aangaan. Je benoemt het bedrijf dan bijvoorbeeld aan het begin en/of eind van de video. Denk aan “Deze video wordt aangeboden door …” waarna je hun producten of diensten kort aanprijst. Het is heel gebruikelijk om per video een bepaald bedrag te krijgen van de sponsor. Je krijgt dan een script dat je in je video mag verwerken. De vrijheid om daar van af te wijken is klein dus dat moet je niet erg vinden.

Je kunt overigens helemaal spontaan voor dergelijke sponsordeals benaderd worden. Zodra je kanaal meer kijkers begint te trekken zul je merken dat je aanbiedingen in je mailbox ontvangt. Dat kan voor heel uiteenlopende sponsordeals zijn, zoals mobiele games, VPN-aanbieders en streamingplatforms. Kies alleen de sponsordeals waar jouw publiek interesse in zou kunnen hebben om je inkomsten te maximaliseren.

Affiliate marketing

Naast persoonlijke sponsordeals kun je ook zelf affiliate worden van bekende bedrijven. Je meldt je aan voor een affiliateprogramma en genereert een unieke link. Wanneer je jouw abonnees of kijkers naar die link stuurt (en ze wat kopen of een game downloaden) ontvang jij een kleine vergoeding. Bij populaire video’s met vele duizenden views kan dit bedrag behoorlijk oplopen.

Het kan verstandig zijn om het bedrijf op eenzelfde manier aan te prijzen als bij de sponsordeals. De link verwerk je dan dus niet alleen in de omschrijving maar ook in de video zelf. Vaak kun je jouw kijkers een speciale actie of korting aanbieden waardoor ze eerder tot aankoop overgaan. Dat maakt affiliate marketing een van de beste manieren om geld te verdienen aan YouTube video’s.

Merchandise verkopen

Wanneer je een bekende YouTuber bent geworden kun je merchandise gaan verkopen. Dat kan zo eenvoudig zijn als een T-shirt met het logo van je kanaal erop. Maar je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, want ook andere kleding, mokken, muismatten en nog veel meer artikelen zijn tegenwoordig te bedrukken. Er zijn veel bedrijven waar je al deze producten kunt ontwerpen om ze daarna via hun eigen website te verkopen. Je hoeft dan dus niet helemaal zelf een webshop te ontwikkelen en orders te verwerken. Dat is wel zo fijn, want dan kun jij je gewoon blijven concentreren op je videocontent.

Donaties en premium content

Via een website zoals Petjeaf.com (voorheen Petje.af) en Patreon kunnen jouw fans je op een directe manier sponsoren. Dat doen ze door via die websites een eenmalige of maandelijkse donatie te doen. Ze worden op die manier niet alleen jouw abonnee, maar ook echt je financiële supporter. Veel fans vinden het geweldig om ervoor te zorgen dat hun favoriete YouTube kanalen extra veel kunnen uploaden. Dat maken al die enthousiaste subscribers mogelijk door elke maand een bedrag aan je te betalen. Als je veel van die fans hebt hoeven ze per persoon maar een klein bedrag te doneren om een gezond inkomen te hebben.

Je doet er goed aan om op zo’n website zoals Patreon verschillende abonnementen aan te maken met verschillende prijzen. Om dat aantrekkelijk te maken kun je er verschillende voordelen aan verbinden. Denk bij de duurdere lidmaatschappen bijvoorbeeld aan toegang bieden tot een besloten Discord chatkanaal, het (mede) mogen bepalen van onderwerpen van nieuwe video’s, moderator mogen zijn in de eventuele live chat en nog veel meer voordelen voor je trouwste fans.


Hoe kan ik Geld verdienen met een bestaand YouTube kanaal?

Heb je al een bestaand YouTube kanaal en wil je daar graag geld mee verdienen? Dan is jezelf aanmelden voor het YouTube Partnerprogramma de makkelijkste manier. Het is dan wel van belang dat je nog altijd veel views krijgt op je video’s, want alleen toekomstige bezoekers zullen uiteraard nog geld in het laatje kunnen brengen.

Je kunt nieuwe video’s gaan plaatsen om weer opnieuw bij het YouTube algoritme onder de aandacht te komen. Dat kan ook weer zorgen voor nieuwe views op je oudere video’s. Daarnaast is het een goede optie om leuke en grappige clips te zoeken uit je bestaande video’s en die te plaatsen als YouTube Short. Dat levert hernieuwde aandacht op voor je oudere materiaal.

Een heel andere manier om geld te verdienen met een bestaand YouTube kanaal is door dit te verkopen aan iemand die er wel brood in ziet. Wanneer je veel subscribers en views hebt verzameld is er altijd wel een marketingbureau of ander bedrijf dat interesse heeft om het kanaal te kopen.


Hoe lang duurt het voordat je geld kunt verdienen met YouTube?

Wanneer je helemaal nieuw begint met YouTube kan het een tijdje duren voor je kanaal populair wordt en je er serieus geld mee kunt gaan verdienen. Vooral wanneer je wilt gaan vloggen of streamen gaat er best wel veel tijd overheen om een schare trouwe fans te verzamelen die voor veel interactie zorgen en je kanaal laten groeien. Sommige bekende YouTubers zijn maanden en soms wel jaren lang bezig om bekend te worden.

Een betere optie wanneer je snel geld wilt gaan verdienen met YouTube is het opzetten van een Cash Cow kanaal. Zelfs met je eerste video kun je dan al honderden euro’s verdienen. Het nadeel is dat je niet persoonlijk bekend wordt. In plaats daarvan verdien je geld aan makkelijk in elkaar te zetten video’s die in korte tijd veel views verzamelen.


Is het moeilijk om geld te verdienen met YouTube?

Het is niet moeilijk om een YouTube kanaal te beginnen, want binnen enkele minuten kun je jouw eerste video al online hebben staan. Het kan wel lastig zijn om in korte tijd zoveel te groeien dat je jouw carrière om kunt gooien door professioneel videomaker te worden. Wanneer je eenmaal een bepaalde mate van populariteit hebt verkregen, waardoor je dagelijks meerdere duizenden views krijgt, gaat het de goede kant op.

Zodra het YouTube algoritme je vervolgens ook nog oppikt en bij nog meer mensen onder de aandacht brengt kan het ineens heel snel gaan. Dankzij de vele opties die je hebt om geld te verdienen via YouTube wordt het dan zelfs relatief makkelijk om een goed inkomen te verdienen met je eigen kanaal.


Conclusie

Nog altijd kun je geweldig scoren op YouTube door een nieuw kanaal te starten met unieke video’s die bij veel mensen aanspreken. Daar hoef je zelfs niet enorm origineel voor te zijn want ook bewezen concepten adopteren kan een uitstekende manier zijn om in korte tijd veel abonnees te verzamelen. In dit artikel hebben we alvast enkele goede onderwerpen besproken en je ook alles verteld dat je moet weten over het laten groeien van je kanaal. Met alle verschillende verdienmodellen die er tegenwoordig zijn kun je met jouw populaire kanaal een uitstekend inkomen genereren.